مارشال فهيم دست خالى برنگشت و ايران دين خود را بارديگر ادا كرد!
عطا احمدی عطا احمدی

توقيف تانكر هاى مواد نفتى هفته هاست كه در سرحد ايران و افغانستان از جانب مقامات ايرانى موضوع داغ و قابل بحث در روابط بين افغانستان و ايران گرديده است.اين مسله باعث شده تا قيمت مواد نفتى در آمد آمد فصل زمستان بطور روز افزون ارتقاع يابد.

مقامات افغانستان براى رفع اين مشكل تصميم گرفتند تا يگانه مارشال كشور را كه فاتح هيچ قلمرو و سرزمينى جز ويرانه هاى كابل و هزاران قبر بى نام و نشان افغان نيست با لشكرى از وزرا و مشاوران براى فتح و باز گشايى مرزهاى ايران با افغانستان بفرستد و با حل اين مشكل مارشال بودنش را و صلاحيت كاريش را در مقام معاون اول رييس جمهور به اثبات برساند.

در ظاهرامر همه چيز درسطح عالى ديپلوماتيك آغاز و انجام يافت،گارد خاص تشريفات جمهورى اسلامى ايران به افتخار مارشال به صف درآمده وملاقات هاى رسمى و دوستانه در سطح عالى دولتى انجام پذيرفت و در پايان اعلاميه مشترك مطبوعاتى ايران و افغانستان درمورد دستاورد هاى سفر مارشال فهيم و هيت همراه به مطبوعات ابلاغ گرديد.

در همان نخستين روز سفر مارشال فهيم مقامات دولت افغانستان اعلام كردن كه ايران اجازه داده است تا تمامى تانكرهاى مواد سوخت اجازه عبور به سمت افغانستان را ميابند و اين مسله نتيجه سفر مارشال فهيم بوده و روند عبور تانكر ها آغازگرديده است اما براساس گفته هاى رييس گمرك هرات از همان روز سفر مارشال تا كنون روزانه فقط 12 الى 13 تانكر اجازه عبور ميابند.طبق امارتاييد نشده هم اكنون حدود 1600 عراده تانكر عامل مواد نفتى در گذرگاه هاى مرزى متوقف شده و دليل آنرا مقامات سرحدى ايران هدايت مقامات امنيتى ابراز ميدارند.

واما چطور مارشال فهيم دست خالى برنگشت و ايران دين خود را بار ديگر ادا كرد؟

در ختم اين سفر شرم آور كه هيچ دست اوردى با خود همراه نداشت مقامات ايرانى با بى شرمى مطلق و بنابر شناخت كه از عوامل خودفروخته دارند براى مارشال فهيم يك ميل اسلحه ساخت ايران را بطور تحفه اهدآ كرده دست و دهن مارشال صاحب را پرساختن و برتعداد صدهاهزار و شايد هم مليون ها سلاح موجود دركشور كه براي جمع آورى آن مليون ها دالربه مصرف ميرسد يك ميل ديگر افزودن و دين خودرا بارديگر در بى ثباتى، تشنج، ادامه جنگ و انبار ساختن سلاح در افغانستان ادا كردند.

چى افتضاحى بزرگ،ما براى قطع جنگ و ارسال اسلحه، عدم مداخله درامور كشور مان، همسايگى نيك و ايجاد سهولت براى بهبود زنده گى صلح آميز وارد خانه همسايه ميشويم و آنان باناديده گرفتن اين همه بدست ما اسلحه ميگذارند و ما با كمال خوشى انرا پذيرفته بازگشت نموده و نتيجه سفر و مذاكرات را عالى و مثبت ارزيابى مينمايم.

آيا بهترنبود تا جناب مارشال صاحب به جاى بازديد ازموزيم سلاح هاى ساخت ايران از محل توقف تانكرهاى عامل مواد نفتى ديدن مينمودن و خود شاهد حقيقت قضيه ميبودند؟

ايكاش بجاى آن يك ميل اسلحه يك تانكر مواد نفتى وارد كشور ميشد.

سوال اينجاست كه چرا در چنين وضعيت بحرانى و حاد شخص حامد كرزى به حيث رييس جمهور وارد اقدامات عملى نميشود؟ آيا پرداخت صدهاهزار ايرو پول اخذ شده از ايران توسط رييس دفتركرزى حق السكوتى است براى خاموشى و عدم مداخله او دراين مسله و فشار وارد نمودن بر نيروهاى ناتو؟ و شايد هم او در بدترين حالت وارد عمل شود تا با حل اين مشكل رقبايش وجامعه جهانى را نشان دهد كه او هنوزهم ميتوان نقشى موثرى در مناسبات با جمهورى ايران داشته باشد. اين ميتواند هوشدارى باشد به امريكا و متحدان غربى آن.  

بگيرش تا نگيرد!

از همان آغاز اين فاجعه، فقط مردم عادى و بيچاره كه عواقب درد ناك انرا درك و لمس ميكنند در صد د چاره وراه حل بجاى دولتمداران كابل شدن و با راه اندازى تظاهرات مسالمت آميز از دولت ايران خواهان بازگشاٌيي مرز افغانستان و اجازه عبورتانكرهاي مواد نفتى به كشورشدن.اين تظاهرات همايشى بود واست از مليون ها انسان دردمند و عذاب ديده كشور كه خواهان تطبيق تعهدات و موافقتنامه ها ميان افغانستان و ايران، واجراى قراردادهاى بين المللى در مورد ترانزيت مواد از كشورهاي همسايه مياشند زيرا اميد آنان نسبت به حل مشكل از جانب حاكمان كابل قطع گرديده و خود درپى چاره شدن.اما جالب اينكه مسولان سفارت ايران دركابل به جاى عذرخواهى و ارايه معلومات به مردم افغانستان از مقامات افغانى پيگردتظاهرات كننده كان شده و هوشدار داده است درصورت كه اين مسله پيگيرى نكردد ايران بر تعهداتش تجدد نظر خواهد كرد.( بگيرش كه نگيرد) چى بيشرمانه و دور از همه ارزشهاى انسانى،ديپلوماتيك واسلامى وهمسايه دارى.

حالا وقت ان رسيده كه سردمداران كابل براى يكبار هم اگر شده دين و مسوليت افغانى،ايمانى، وجدانى و اسلامى شانرا در برابر مردم ادا نمايند و در اعاده حيثت خود ومردم دربرابر حاكمان ايرانى دركنار مردم خود ايستاده شده و از منافع برحق شان دفاع نمايند.شايد اين يك شانش ديگر براي دولتمردان افغانستان باشد براى ثبات حرف هايشان.


January 16th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات